Det blir allt svårare att genomskåda företagens trix för att få oss att köpa mer, ingå avtal med obegripliga villkor, skaffa dyra krediter och locka in oss i avbetalningsplaner som gör varan eller tjänsten mycket, mycket dyrare. Skojarna ligger dessutom hela tiden före oss konsumenter deras uppfinningsrikedom är nästintill oändlig. Samtidigt minskar samhällets stöd till oberoende rådgivning och konsumentorganisationer.
Och vi förväntas som kunder genom våra köp välja rätt för miljön och klimatet, trots att det långtifrån är lätt att välja rätt. Det är lätt att känna sig liten, manipulerad och i händerna på starka krafter som hela tiden rycker och drar i din plånbok. Det finns många vägar att lura oss reklam som blir alltmer sofistikerad, influencers som framträder som våra bästa vänner, pushiga telefonsäljare, luriga säljtrix på webben vi kommer aldrig undan.
Stora orättvisor skapar dessutom större klyftor, det blir dyrt att vara fattig då inflationen, räntor, tillgång till hjälp och mycket annat slår hårt mot utsatta grupper. Och bakom kulisserna pågår ett politiskt spel som försvagar våra rättigheter gentemot företagen. Oavsett vad du ska köpa strumpor, mat, en tv, en bil eller ett hus vid varje köp finns det fällor som väntar på att slå igen.
I Riggat! guidar Jan Bertoft, en av Sveriges främsta konsumentkämpar, dig förbi alla dessa marknadens grynnor och skär. I nästan 40 år har han stått på konsumenternas sida både som chefredaktör för Råd & Rön och som ledare för Sveriges största konsumentorganisation all sin erfarenhet och kunskap har han nu samlat i denna bok med tydliga cases . Med den i handen kan inte ens den slugaste dammsugar- eller bilförsäljare lura dig. En lättfattlig, kunnig och rolig bok om det som vi nästan alltid är: konsumenter.