Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet : förskola, fritidshem och skolans tidigare år
(Klicka för en större bild)

Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet : förskola, fritidshem och skolans tidigare år

Lotta Björkman, Lena Sotevik, Kristina Axelsson, Hanna Bertilsdotter-Rosqvist, Eleonor BredlövEknor, Janne Bromseth, Sandra Brömster, Ulrika Centerwall, Natalie Davet, Sandra DöggSæmundsdóttir, Klara Dolk, Cecilia FermAlmqvist, Åsa Gustafsson, Linn Hentsc

649kr / st.
Danskt band
Artikelnummer:9789144156088
Enhet:st.
Lagerstatus:Beställningsvara
St:
De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig.

Boken tar sig an teoretiska perspektiv på kön, klass, hudfärg, funktionsvariation och sexualitet, erbjuder reflektion kring profession och förhållningssätt samt fördjupar sig i didaktiska utmaningar och möjligheter. Kapitlen ger rikligt med exempel på normkritiskt pedagogiskt arbete och belyser bland annat estetisk verksamhet i skolan, demokratiarbete med skolbiblioteket, representation i förskolan, fritidshemmets didaktiska mellanrum, barns lek och kommunikation mellan kollegor.

Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare, skolledare och alla som har ett intresse för frågor som berör normer, makt och likvärdiga villkor i barns liv.
Skriv ut
Visa stor bild
PDF